گوناگون

در دلتا مطلب مینویسم

گوناگون

در دلتا مطلب مینویسم

۵۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با جهش قیمت مسکن و رشد اجاره‌بها اخباری از کانکس‌‌نشینی مستاجران  یا چادر زدن آن‎ها و حتی حاشیه‌نشینی برخی مستاجران به گوش می‌رسد و حالا ‌طرح‌های جدیدی برای مستاجران برنامه‌ریزی شده است که بنا به گفته متولیان به‌زودی اجرایی می‌‌شود.

وام رهن خانه

وام رهن خانه از طریق سپرده بانکی با سود ویژه  از جمله طرح‌هایی است ‌که بانک مسکن و دولت اعلام کرده‌اند برای حمایت از مستاجران در نظر دارند اجرایی ‌کنند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از شهروند، این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که با جهش قیمت مسکن و رشد اجاره‌بها اخباری از کانکس‌‌نشینی مستاجران  یا چادر زدن آن‎ها و حتی حاشیه‌نشینی برخی مستاجران به گوش می‌رسد.

حالا ‌طرح‌های جدیدی برای مستاجران برنامه‌ریزی شده است که بنا به گفته متولیان به‌زودی اجرایی می‌‌شود. ‌

صندوق حمایت از مستاجران تشکیل می‌شود

بانک مسکن اعلام کرده است که صندوق حمایت از مستاجران را راه‌اندازی می‌کند. یکی از راه‌هایی که این بانک برای حمایت از مستاجران در نظر گرفته، پرداخت وام رهن خانه است. ‌

به جز این بانک مسکن اعلام کرده است که احتمالاً سپرده‌های ویژه برای مستاجران در نظر می‌گیرد. ‌سپرده‌هایی که مستاجران می‌توانند سودهای ویژه بگیرند تا برای پرداخت اجاره بهایشان با مشکلات ‌کمتری روبه‌رو شوند. شاید برای باز کردن این سپرده‌ها اجاره‌نامه مسکن افراد لازم است و بانک ‌استعلام می‌گیرد که فرد صاحب منزل مسکونی نباشد تا بتواند سودهای ویژه به سپرده‌های آن‎ها پرداخت ‌کند. ‌

وام رهن خانه

موسسات اجاره‌داری طرح دولت برای مستاجران

بررسی‌ها نشان می‌دهد سازوکار مورد بررسی در این طرح اعطای تسهیلات برای پرداخت تمام یا ‌بخشی از ودیعه (مبلغ رهن) واحدهای مسکونی به مستأجران واجد شرایط و سپرده‌گذاران این صندوق ‌است.

به نظر می‌رسد اجرای طرحی مشابه صندوق پس‌انداز مسکن یکم، این بار برای بازار اجاره در ‌دست بررسی قرار گرفته باشد؛ صندوق پس‌انداز مسکن یکم هم اکنون با جذب سپرده خانه اولی‌ها و ‌متقاضیان خرید مسکن در بافت‌های فرسوده به متقاضیان واجد شرایط تسهیلات ارزان قیمت خرید ‌مسکن پرداخت می‌کند؛ مشروط بر این‌که معادل نیمی از سقف مبلغ تسهیلات به مدت یک‌سال در حساب ‌افراد در بانک مسکن سپرده‌گذاری شود‎.‎ البته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم خبر داده است که دولت طرح‌هایی ازجمله ایجاد ‌موسسات اجاره‌داری را برای مستاجران در نظر دارد. او گفته بود این موسسات مسکن را با قیمت‌‌های تحت نظارت و کنترل به مستاجران کرایه می‌دهند.‌

همچنین بخوانید:

تحلیل بازار مسکن ؛ پیش بینی رئیس اتحادیه املاک از آینده مسکن

کاهش قیمت مسکن در سال 98 ، آیا خریداران درست فکر می‌کنند؟

طرح ملی مسکن اجرایی شد، ساخت و ساز در زمین‌های دولتی

قیمت مسکن در تابستان 98

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

میانگین قیمت اجاره امسال بیش از ۲۰ درصد نخواهد بود و با توجه به قیمت خریدوفروش این میزان اجاره پایین‌تر از میزان تورم است.

قیمت مسکن در تابستان

قیمت مسکن در تابستان 98 به گفته نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران، گران نخواهد شد. عقبایی درباره وضعیت بازار مسکن گفت: به نظر نمی‌رسد که امسال تا پایان تابستان قیمت‌ها در حوزه خریدوفروش تغییری داشته باشد، زیرا که سال گذشته قیمت مسکن رشد ۱۰۰ درصدی داشت، بنابراین با توجه به ثبات در شرایط اقتصادی کشور قیمت‌ها تا پایان نیمه اول سال تغییری نخواهد کرد.

وضعیت بازار اجاره در تابستان

حسام عقبایی، با بیان این‎که بازار اجاره و فصل نقل و انتقالات امسال یک ماه زودتر از سال‌های پیش آغاز شده است، گفت: خوشبختانه امسال با توجه به اطلاع رسانی به موقع برای وضعیت بازار اجاره ، میزان دریافت اجاره‎بها در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر شده و به نظر می‌رسد مالکان امسال انصاف را بیشتر رعایت کنند.

وی تصریح کرد: میانگین اجاره‎بها امسال بیش از ۲۰ درصد نخواهد بود و با توجه به قیمت خرید و فروش مسکن، این میزان اجاره پایین‌تر از میزان تورم است.

قیمت مسکن در تابستان

به گزارش مجله دلتا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، عقبایی با اشاره به این‎که دولت باید طرح‌ها و بسته‌های پیشنهادی بازار مسکن را اجرایی کند، گفت: ساخت مسکن استیجاری و همچنین افزایش تسهیلات خریدوفروش نباید تنها در حد حرف باقی بماند؛ بلکه تنها راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن، ساخت واحد‌های استیجاری است.

بازار واحد‌های تجاری

وی به بازار واحد‌های تجاری هم اشاره کرد و گفت: واحد‌های تجاری در برخی از مناطق با قیمت‌های بسیار نجومی خریدوفروش می‌شود که مهم‌ترین دلیل آن مربوط موقعیت مرغوب و یا پر مشتری بودن آن منطقه است، بنابراین ممکن است در برخی از مناطق جنوبی تهران، قیمت‌ یک واحد تجاری بسیار بیشتر از یک واحد تجاری در منطقه شمال تهران باشد.

عقبایی اظهار کرد: هم‎اکنون میزان متقاضیان واحد‌های تجاری در مقایسه با واحد‌های مسکونی کمتر است، اما به دلیل این‎که میزان دریافت اجاره یا خرید و فروش این واحد‌ها بیشتر است، بنابراین سازندگان برای ساخت این واحد‌ها راغب‎تر هستند.

همچنین بخوانید:

پیش‎بینی افزایش 30 درصدی نرخ اجاره در تهران

قیمت روز آپارتمان در منطقه 6 تهران + جدول

تحلیل بازار مسکن ؛ پیش بینی رئیس اتحادیه املاک از آینده مسکن

بازار املاک در تابستان باب میل چه کسانی است؟

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

رقصان ترین ساختمان جهان، اکنون نماد شهر پراگ است و در سکه های طلایی که بانک ملی چک با عنوان ۱۰ قرن معماری، ضرب کرده طرحی از این خانه روی سکه‎ی نقش بسته است.

رقصان

رقصان ترین ساختمان جهان ، نماد عشق و زیبایی در پایتخت جمهوری چک ساخته و تبدیل به نماد این کشور شده است.

طراحان ساختمان رقصان( Dancing House) رقص عاشقانه یک زوج را طراحی و معماری کرده‎اند و گویی تماشاگران خود را به عشق و مهربانی دعوت می‎کنند. واکلاو هاول (Vaclav Havel) آخرین رئیس جمهور چکسلواکی و اولین رئیس جمهور چک،پیشنهاد ساخت خانه رقصان را مطرح کرد. نام دیگر این بنا ساختمان «گینگر و فرد» است. طراحان و سازندگان این عمارت، ولادو ملیونیک و فرانک گری هستند.

رقصان


این ساختمان رقصان و جالب، هم‎اکنون نماد شهر پراگ است. شایان ذکر است که طرح زیبایی از این ساختمان، روی سکه‎های طلایی‎رنگ که بانک ملی کشور چک با عنوان « ۱۰ قرن معماری چک» ضرب کرد، نقش بسته ، طرحی که نشان دهنده برتری و خاص بودن معماری این خانه است.

معماری خانه رقصان پراگ

به گزارش اختصاصی مجله دلتا، این بنا روی ویرانه‎های ساختمانی در جریان بمب گذاری سال 1945 پراگ ، ساخته شده و گویی این پیام را به مردم می‎دهد که می‎توان پس از هر ویرانی باید عشق را دوباره ساخت و از نو با رقص هستی هماهنگ شد.

این ساختمان دوست‎داشتنی، تلفیقی از معماری مدرن و تاریخی است. بیشترین سبک معماری شهر پراگ سبک‎های باروک، گوتیک است، به همین دلیل، معماری مدرن و غیرسنتی خانه رقصان، اعتراض مردم پراگ را برانگیخت.

ساختمان رقصان

خانه رقصان در مجاورت رودخانه ولتوا در پراگ واقع شده است و فقط طبقه بالای آن که یک رستوران بسیار معروف است، برای عموم مردم باز است. در فضای دلنشین رستوران آن، امکان دیدن فضای دلچسب رودخانه و هماهنگ شدن با طبیعت سرسبز اطراف آن وجود دارد.

خانه رقصان، تبدیل به خانه‎ای بسیار معروف در جهان شده و یکی از مشهورترین ساختمان‎هایی است که بین سال‎های 1992-1996 ساخته شده است. امروزه این بنا به عنوان یک شگفتی معماری مدرن شناخته می شود.

همچنین بخوانید:

تبدیل خانه به اداره در کمترین زمان(+ویدئو)

پیربکران ؛ سرشار از تنوع معماری

انقلاب معماری با باغ ‎های عمودی (+ویدئو)

شمس العماره؛ آفتاب ساختمان های تهران در عصر قاجار

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

تمام وزارتخانه‎ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که صددرصد سرمایه و سهام آن‎ها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود، به وزارت مسکن و شهرسازی حسب درخواست وزارتخانه مذکور، با فوریت اقدام کنند.

زمین برای ساخت مسکن

زمین برای ساخت مسکن از طریق واگذاری رایگان اراضی دولتی انجام خواهد شد. برای اجرای طرح ملی ساخت مسکن در سراسر کشور، زمین‎های دولتی شناسایی شده و پس از مشخص شدن این اراضی در استان‌ها توسط ادارات کل راه و شهرسازی، نتیجه به ستاد اعلام می‌شود.

مازیار حسینی، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین موضوعی که در حوزه مسکن مورد تاکید است، تامین منابع مالی برای احداث واحد‌های مسکونی و فراهم کردن بستر‌های مالی برای تحقق آن است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از  اقتصادنیوز ، حسینی در ادامه بر بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های ماده ۶ قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن تاکید کرد و افزود: بر اساس ماده ۶ قانون عرضه و تولید مسکن، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی باید زمین برای ساخت مسکن را در اختیار این بخش قرار دهند که در مورد آن بحث و تبادل نظر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: با تأکید رئیس جمهوری، سازمان ملی زمین و مسکن موظف شده است تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در عین حال ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌های سراسر کشور نیز ماموریت دارند زمین های مناسب برای طرح اقدام ملی را شناسایی و معرفی کنند.

زمین برای ساخت مسکن

وی تاکید کرد: با شناسایی زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن اقدام خواهیم کرد.

ماده ۶ قانون ساماندهی عرضه و ساخت مسکن

در ماده ۶ قانون ساماندهی عرضه و ساخت مسکن آمده است: وزارت مسکن‎وشهرسازی موظف است نسبت به مطالعه و مکان‌یابی جهت تأمین اراضی موردنیاز در قالب انواع طرح‌های توسعه شهری با ایجاد مجتمع‌های مسکونی، شهرک‌ها و شهر‌های جدید و همچنین توسعه سکونتگاه‌های موجود در پهنه سرزمین، با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی اقدام کند.

تمام وزارتخانه‎ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که صددرصد سرمایه و سهام آن‎ها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود که در چهارچوب‌های مکان‎یابی موضوع این قانون قرار می‎گیرند، به استثنای مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت مسکن و شهرسازی حسب درخواست وزارتخانه مذکور، با فوریت اقدام کنند.

همچنین بخوانید:

پیش‎بینی افزایش 30 درصدی نرخ اجاره در تهران

ساخت و ساز مسکن با وام 75 میلیونی

بازار رهن و اجاره آپارتمان در شمال تهران

آپارتمان‎ های نوساز و قیمت‌ های نجومی

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

بازار رهن و اجاره‎ در مناطق یک و 3 تهران، از جنس آپارتمان‌های لوکس‌و بزرگ متراژ هستند که اجاره‎بهای آن‎ها به ازای هر مترمربع ۴ میلیون تومان و بیشتر است.

بازار رهن و اجاره

بازار رهن و اجاره آپارتمان در شمال تهران نشان می‎دهد آپارتمان‎‎های مصرفی در مناطق شمال پایتخت کمبود قابل توجهی دارد.
بازار رهن و اجاره آپارتمان در دو منطقه لوکس یک و ۳ پایتخت اگرچه با فراوانی آگهی روبه‌رو است، اما این آگهی ها به طور عمده مربوط به واحدهای مسکونی  لوکس‌ بوده و با بودجه متقاضیان مصرفی سکونت در این مناطق تناسب ندارد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از دنیای اقتصاد، ویژگی خاص بازار مسکن در مناطق لوکس یک و ۳ و بخشی از منطقه ۲ که در زمره محله‌های مسکونی لوکس قابل دسته‌بندی است، بزرگ‌متراژ بودن آپارتمان‌هااست. این موضوع سبب شده قشر متوسط رو به بالا برای یافتن آپارتمان اجاره‎ای مناسب در این مناطق با مشکل روبه‌رو شوند.

عمده املاک این مناطق مساحتی بیش از ۱۵۰ متر مربع دارند،‌ در حالی که تقاضای مصرفی طبقه متوسط ساکن در این مناطق به طور عمده، آپارتمان‌های ۹۰ تا ۱۵۰ مترمربعی است.

هم اکنون عمده آگهی های عرضه شده در بازار املاک اجاره‎ای مناطق یاد شده از جنس آپارتمان‌های لوکس‌و بزرگ متراژ هستند که اجاره‎بهای آن‎ها به ازای هر مترمربع ۴ میلیون تومان و بیشتر است.

به‌عنوان مثال، رهن یک واحد آپارتمان ۲۰۰ متر مربعی در محله فرمانیه، حتی اگر بنای ۱۵ سال ساخت باشد، حدود ۸۰۰میلیون تومان است که البته موجران به دلیل این‎که تمایل به دریافت اجاره‌بهای بیشتری در برابر ودیعه کمتر دارند، با اجار‌ه‌های بیش از ۵ میلیون و گاه تا ۲۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

واسطه‌های ملکی می‌گویند هم‎اکنون عمده مراجعان به بنگاه‌ها در این مناطق، مستاجران طبقه متوسط رو به بالا هستند؛ در حالی که واحدهای عرضه شده با توانایی قشرهای با درآمد بالا هماهنگی دارد. به این ترتیب مستاجرانی که جست‌وجو در مناطق یک و ۳ را شروع کرده‌اند، فعلاً فقط ناگزیر به سپردن شماره تماس خود نزد بنگاه‌های املاک هستند.

همچنین بخوانید:

پیش‎بینی افزایش 30 درصدی نرخ اجاره در تهران

حال و هوای بازار اجاره آپارتمان در تهران

ساخت و ساز مسکن با وام 75 میلیونی

زمین برای ساخت مسکن با واگذاری اراضی دولتی

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

اولین هتل زیرزمینی جهان که در دامنه کوه شنشان در حومه شانگهای قرار دارد، 16 طبقه زیر زمین دارد که دو طبقه آن هم زیر آب است.

اولین هتل

اولین هتل در جهان، آن هم نوع زیرزمینی‎اش را دیده‎اید؟ هتلی که 2 طبقه آن بالای زمین و ۱۶ طبقه دیگرش زیر زمین است. اولین هتل زیرزمینی دنیا در شانگهای قرار دارد و نام آن (Intercontinental Shanghai Wonderland) است.

معماری اولین هتل زیرزمینی دنیا

به گزارش اختصاصی مجله دلتا، معماری این هتل در نوع خود یک شاهکار به حساب می آید. این هتل جالب و تماشایی، در دامنه کوه شنشان  و  بر دیواره کناری معدن سنگی متروکه در سونگیجانگ و در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر شانگهای ساخته شده است.  این هتل معدن سنگ، چشم‌اندازی شیشه‌ای رو به  آبشار کوچکی دارد که از صخر‌ها فرو می‌ریزد.

اولین هتل زیرزمینی

این هتل  ۳۳۶ اتاق و سوییت دارد  که با الهم گرفتن از همان منظره‎های معدن سنگ طراحی شده‌اند. در این هتل، سوییت‌های زیرآب هم وجود دارد که مهمانان می‌‌توانند از دیواره‌های شیشه‌ای آن حرکت انواع مختلف ماهی را نظاره کنند.

اولین هتل زیرزمینی دنیا یکی از پروژه‎های رویایی معماری در چین است که به دنبال رشد سریع اقتصادی چین پا گرفته است.

ویژگی های هتل

 این هتل دوستدار محیط زیست است و تمام انرژی های مورد نیاز خود اعم از گرما و روشنایی و… را از طریق انرژی خورشیدی و زمین تامین می‎کند. همچنین، سقف هتل با چمن و گیاهان پوشیده شده است.

اولین هتل

آب در سرتاسر محیط هتل جریان دارد. یک آبشار که در وسط هتل ساخته شده،  آب را به استخری در ته معدن می‎ریزد و فضایی بسیار زیبا و نشاط‎انگیز به وجود می‎آورد.

دوطبقه زیر آب!

دو طبقه پایینی زیر آب قرار دارند! یکی از این دو طبقه شامل اتاق‎هایی برای مهمانان و  یک رستوران است که مشرف به آکواریوم شگفت انگیزی قرار دارند. پایین ترین طبقه هم یک مجموعه ورزشی کامل و مجهز است که دارای یک استخر شنا هم هست.

اولین هتل

این مکان جالب که طراحی و ساخت آن ۱۰ سال طول کشیده است؛ نزدیک به باغ گیاه‎شناسی چنشان وپارک ملی شیشان است.


همچنین بخوانید:

نوسازی آپارتمان قدیمی

خانه «داروغه»، تلفیق معماری روس و ایرانی

نگین سبز، باغ عمودی در سیدنی استرالیا

پرواز پرنده، ایده ای برای معماری ساختمان

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

وام بانکی ساخت مسکن برای ۵۰ هزار واحد مسکونی تعیین شده برای تامین و ساخت در شهرهای جدید به مبلغ ۷۵میلیون تومان است.

ساخت و ساز

برنامه بنیاد مسکن برای ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک آماده اجرا شد. به گفته معاون مسکن شهری بنیاد مسکن این برنامه یک وجه از برنامه سه‌وجهی دولت برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است و در واقع طرح جایگزین مسکن مهر در شهرهای کوچک محسوب می‌شود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادنیوز ، این برنامه توسط بنیاد مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر اجرا می‌شود و قرار است تا اواسط تابستان سامانه ثبت‌نام از متقاضیان واجد شرایط برای این منظور راه‌اندازی شود.

این گزارش حاکی است ،دو شرط برای گزینش متقاضیان پیشنهاد شده اما احتمال می‌رود دو شرط دیگر هم به آن اضافه شود. ساخت و ساز به سه شکل و با وام ۷۵ میلیونی پیش‌بینی شده است. این برنامه ۵ تفاوت با مسکن‌مهر دارد. سازوکار اجرای این طرح به گونه‌ای تدارک دیده شده است که قرار نیست تمام ۱۰۰ هزار واحد با حضور و مداخله مستقیم و ۱۰۰ درصدی بنیاد مسکن ساخته شود.

ساخت و ساز

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در تشریح جزئیات این برنامه مطابق با آخرین تصمیمات گرفته شده در جلسه روز گذشته شورای مسکن، اعلام کرد: «برای اجرای برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که فعلا قرار است در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر آغاز شود و امکانات فنی و اجرایی آن برای شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار واحد نیز وجود دارد، سامانه‌ای در بنیاد مسکن در دست طراحی است که متقاضیان باید درخواست خود برای استفاده از امکانات این برنامه را از طریق این سامانه ثبت و اعلام کنند.»

سه روش ساخت و ساز برای 100 هزار واحد مسکونی

وی همچنین در خصوص سازوکار اجرای این برنامه و نحوه ساخت واحدها توضیح داد: «برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در هزار شهر کشور فعلاً قرار است در قالب سه روش اجرا شود؛ در روش اول پروژه‌های خودمالک تعریف خواهد شد؛ به این معنا که به متقاضیانی که زمین دارند اما تمایل به استفاده از تسهیلات و مصالح با نرخ ارزان‌تر دارند؛ در صورت قرار گرفتن در فهرست افراد واجد شرایط، مجوز استفاده از این امکانات (وام ساخت و مصالح یارانه‌ای) داده می‌شود و این افراد می‌توانند با استفاده از امکانات تعریف شده روی زمین خود، ساخت و ساز کنند.

دسته دوم، ساخت و سازهایی است که از سوی گروه‌های کوچک انجام می‌شود؛ ممکن است افرادی باشند که در قالب گروه‌های کمتر از ۵ نفره تمایل به ساخت وساز  داشته باشند؛ در صورتی که این افراد دارای زمین و واجد شرایط باشند، وام ساخت و مصالح یارانه‌ای به آن‎ها تعلق خواهد گرفت.

ساخت و ساز

دسته سوم متقاضیانی هستند که به دلیل نداشتن زمین، نیازمند حمایت مستقیم بنیاد مسکن در واگذاری زمین مورد نیاز برای ساخت وساز هستند؛ به این شرط که بنیاد مسکن،زمین مناسب برای ساخت و ساز در نقطه‌ای که متقاضی واجد شرایط در قالب برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحدی داشته باشد؛ به این متقاضیان علاوه بر وام بانکی ساخت و مصالح یارانه‌ای، با قیمت روز، زمین واگذار می‌شود.

جزئیات وام بانکی 75 میلیون تومانی

جزئیات این برنامه همچنین نشان می‌دهد وام بانکی ساخت مسکن برای ۵۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تعیین شده برای تامین و ساخت در شهرهای جدید به مبلغ ۷۵میلیون تومان تامین شده است.بر این اساس به ازای هر واحد با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار(۱۸ درصد)، که قابل انتقال به خریدار  (فروش اقساطی) است در پایان دوره ساخت، از سوی شبکه بانکی پرداخت می شود.

البته شرط برخورداری از این تسهیلات بنا بر اعلام مسئولان، آن است که واحدهای احداث شده در متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مربعساخته شوند؛ رقم کل اعتبار تامین شده برای پرداخت این تسهیلات تاکنون ۳۷هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان برآورد می‌شود.

همچنین بخوانید:

پیش‎بینی افزایش 30 درصدی نرخ اجاره در تهران

نسخه جهانی مسکن ارزان چیست؟

مالکان بفروشند، قیمت خانه افزایش نمی‎یابد

منطقه پنج، پیشتاز رشد معاملات مسکن در تهران

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

در روزهای نخست خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۷۰۲ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۱ درصد کاهش یافته است.

آخرین معاملات مسکن

آخرین معاملات مسکن در تهران، طبق گزارش‌های رسمی از وضعیت توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد طی اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد در این ماه بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع با سهم ۷/ ۱۴ درصد تعلق داشته است. پس از این گروه نیز، آپارتمان‌های با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع و ۷۰ تا ۸۰ مترمربع به ترتیب با سهم‌های ۱/ ۱۴ و ۹/ ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین تقاضا برای خرید قرار داشته‌اند.

در ۲۰ روز ابتدای خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۷۰۲ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۱ درصد کاهش یافته است. این مقدار افت نقطه به نقطه‌ی معاملات، بیشترین مقدار کاهش سالانه از دی‌ماه سال گذشته تاکنون را نشان می‌دهد.

آخرین معاملات مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که اوضاع معاملات در کل کشور نسبت به تهران تا حدودی بهتر است، گفت: ۳۱ هزار و ۱۰۸ قرارداد خرید و فروش مسکن در روزهای نخست خردادماه ۱۳۹۸ منعقد شده است. این تعداد نسبت به ۲۰ روز ابتدای خردادماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۲ درصد کاهش یافته و نشان دهنده اوضاع مناسب‌تر معاملات در کل کشور نسبت به شهر تهران بوده است.

مصطفی قلی خسروی هم‌چنین قراردادهای اجاره در کل کشور را طی زمان ذکر شده ۳۱ هزار و ۲۷۵ مورد اعلام و تاکید کرد: این رقم نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۱۷ درصدی نشان می‌دهد.

آخرین معاملات مسکن

کارشناسان معتقدند: بازار مسکن به طور دائم آمادگی جذب آپارتمان‌های کوچک را دارد؛ زیرا با وجود این‎که طرف عرضه در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر ساخت واحدهای بالای ۹۰ متر مربع به دلیل سودآوری بالای آن‎ها گذاشته، همواره آپارتمان‌های کمتر از ۸۰ متر مربع بیشترین سهم را از معاملات به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بخوانید:

وام ۸۰ میلیونی مسکن چقدرهزینه دارد؟

1 دقیقه با دلتا؛ سبقت معاملات آپارتمان‎های قدیمی از نوساز

طرح ویژه‌ی مسکن بانک ملی

آخرین قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن(+جدول)

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

تغییرات قیمت مسکن شاید متناسب با متغیرها و چشم‌انداز کلان اقتصادی باشد اما از چهارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، لذا افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم، معنی‌دار نیست.

قیمت فعلی مسکن

قیمت فعلی مسکن ، تناسبی با دارایی مردم ندارد. سلمان خادم‌المله، با بیان این‌که قیمت‌ فعلی مسکن، تناسبی با توان دهک‌های میانی و حتی بالای جامعه ندارد؛ گفت: «اگر قرار است تعادل در بازار مسکن ایجاد شود؛ باید نرخ رشد قیمت‌ها پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.»

وی افزود: «تقاضا برای بازار مسکن از سه نوع مصرفی، سرمایه‌ای و سفته‌بازانه تشکیل می‌شود. با توجه به سطح درآمد دهک‌های هفت و هشت به‎عنوان متقاضیان مؤثر بازار مسکن، تقاضای سفته‌بازی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از این‌جا به بعد، تغییرات قیمت مسکن شاید متناسب با متغیرها و چشم‌انداز کلان اقتصادی باشد اما از چهارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، لذا افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم، معنی‌دار نیست.»

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در تحلیل شرایط کنونی بازار مسکن گفت: «نوسانات نرخ ارز و اثرات اقتصاد کلان، تأثیر خود را ابتدا با رشد قیمت و سپس با افت معاملات در بازار مسکن نشان داد. افزایش قیمت، رابطه‎ای معکوس با نرخ معاملات دارد و هرچه به سمت بالا حرکت کند، معاملات پایین می‌آید.

قیمت فعلی مسکن

مصطفی‌قلی خسروی درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار در سال جاری اظهار کرد: «انتظار داریم با روند کاهشی که قیمت ارز در هفته‌های اخیر داشته شاهد ثبات نسبی بازار مسکن باشیم. اگر نوسانات چندانی در حوزه ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی نداشته باشیم پیش‌بینی ما این است که نرخ رشد قیمت مسکن در سال جاری پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.»

انتظار کاهش رشد ماهانه قیمت مسکن در تابستان

رصد وضعیت بازار مسکن شهر تهران از نگاه کارشناسی، ایجاد سطح انتظار کاهش رشد ماهانه قیمت در تابستان سال جاری را نشان می‌دهد.

اردیبهشت ماه، بازار مسکن در پایتخت، بالاترین نقطه رشد ماهیانه قیمت از سال ۱۳۹۲ تا کنون را لمس کرد. طبق آمار بانک مرکزی میانگین قیمت شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به متری ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۲.۵ درصد افزایش نشان داد.

به دنبال آن، طبق آمار اتحادیه املاک در ۲۰ روز ابتدای خردادماه، معاملات ۶۱ درصد کاهش یافت. کارشناسان بیان می‌کنند افت شدید خرید و فروش واقعی، انتظارات تورمی در بازار مسکن را به حداقل رسانده که در ماه‌های آینده روند رشد قیمت کند می‌شود و در بعضی مناطق می‌تواند به صفر برسد.

همچنین بخوانید:

پیش‎بینی افزایش 30 درصدی نرخ اجاره در تهران

اخبار تازه مسکن ؛ آمار معاملات ملکی در اردیبهشت 98

تحلیل بازار مسکن ؛ پیش بینی رئیس اتحادیه املاک از آینده مسکن

کارشناسان مسکن ، از اشباع قیمت بازار مسکن سخن می‎گویند

  • زهرا دری
  • ۰
  • ۰

آیا بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است؟

 

کارشناسان مسکن?

انتظار کارشناسان مسکن از آینده بازار مسکن چیست؟ آیا بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است؟

شرایط جدید که توسط واسطه‌های ملکی عنوان می‌شود حاکی است موج گرانی که از نیمه شمالی شهر تهران آغاز شده بود، به تمام مناطق 22 گانه شهر تهران سرایت کرده و بازار مسکن آماده ورود به آرامش قیمتی است. دو گروه از کارشناسان مسکن در تحلیل چشم‌انداز بازار ملک، نظرات متفاوتی دارند اما هردو به این جمع‌بندی رسیده‎اند که از نیمه دوم سال جاری، شاهد ایجاد ثبات نسبی قیمت خواهیم بود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا؛ بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: سیل اوایل سال جاری دو تغییر را در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد؛ اتفاق اول به بازسازی واحدهای خسارت دیده مربوط است که منجر به رونق ساخت‎وساز می‌شود و اتفاق دوم، بالا رفتن درآمد بخش کشاورزی و افزایش توان اقتصادی قشر های  پایین جامعه است. این مسئله به افزایش تقاضا در بازار مسکن منجر می‌شود و بنابراین رکودی که انتظار داشتیم در تابستان سال جاری اتفاق بیفتد؛ به سال 1399 موکول شده است. با این حال او می‌گوید که سرعت رشد قیمت در نیمه دوم سال جاری کند می‌شود.

 

کارشناسان مسکن?

قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه در شرایطی اوج گرفت که تورم ماهانه ملک در کشور از حدود دو درصد به 0.6 درصد رسید و رشد قیمت در پایتخت را سوال برانگیز کرد.

چند عامل افزایش قیمت مسکن شهر تهران

کارشناسان مسکن چند عامل را در افزایش غافلگیرکننده قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه مؤثر می‌دانند؛ از جمله:

  • کمبود شدید آگهی های ملکی دارای قیمت مناسب.
  • نبود چشم‌انداز روشن در بازارهای طلا ارز و بورس.
  • رشد قیمت کمتر بازار مسکن نسبت به بازارهای یاد شده.
  • پایان معافیت صادرات نفت ایران در نیمه اول اردیبهشت.
  • انتظارات تورمی ناشی از سردرگمی بازار و ماهیت مسکن به‎عنوان یک دارایی مطمئن در هجوم تقاضا به سمت این بازار در اردیبهشت‎ماه.

از سوی دیگر، کارشناسانی که به اشباع قیمت مسکن معتقدند، می‌گویند: «هر نوع افزایش مجدد قیمت بر اساس بازارهای موازی، صرفاً رکود بازار مسکن را که انتظار داریم 10 تا 12 فصل طول بکشد طولانی‌تر خواهد کرد. بنابراین، ظرفیت این بازار پر شده و کاهش معاملات سفته‌بازانه در هفته‌های اخیر، نشانه‌ای بارز برای اثبات این ادعااست.»

همچنین بخوانید:

اخبار تازه مسکن ؛ آمار معاملات ملکی در اردیبهشت 98

تحلیل بازار مسکن ؛ پیش بینی رئیس اتحادیه املاک از آینده مسکن

تحولات بازار معاملات مسکن ؛ خرید و فروش + اجاره

گزارش قیمت مسکن ، در 6‌ سال اخیر


  • زهرا دری